Keilailu harrastuksena

Tulosta

Ennen kuin aloitat

Kenkien valinta
Ensimmäinen asia keilarata-alueelle astellessasi on keilakenkien valinta. Keilailussa käytetään erikoisvalmisteisia kenkiä. Useimmat kengät on valmistettu siten, että liukuvan jalan kengän pohja on päällystetty nahalla tasaisen liu’un aikaansaamiseksi. Nykyisten kenkien molemmat pohjat ovat pääasiassa nahasta. Tärkeintä on, että kengät tukevat ja istuvat jalassa hyvin. Liian löysät ja epäsopivat kengät vaikeuttavat teknistä suoritusta.

Pallon valinta
Kun olet löytänyt sopivat kengät, on vuorossa sopivanpainoisen pallon valinta. Miehet käyttävät yleensä 14-16 paunaista, naiset 10–14 paunaista, ja nuoret tätä kevyempiä palloja. On äärettömän tärkeätä, että aloittelija saa itselleen sopivanpainoisen keilapallon. Keilapallon reikiin työnnetään peukalo, nimetön ja keskisormi. Aloittelevalla keilaajalla keskimmäisten sormien rei’ät voivat olla mieluummin hieman väljät kuin liian tiukat. Peukalon reiän koko kannattaa mitoittaa mahdollisimman sopivaksi – mitä sopivampi se on sitä kevyemmältä pallo tuntuu. Otteen mittaamiseksi aseta peukalo reikään. Jos sormiesi keskimmäinen nivel ulottuu reikien sisäreunan yli vajaan sentin, on ote oikea. Jos keskisormi ja nimetön tuntuvat olevan hyvin rei´issä, voit kokeilla pallon heilauttamista kevyesti eteen, alas, taakse ja eteen. Ennen kuin vierität pallon radalle, harjoittele kuitenkin muutama kerta vauhtia ilman palloa.

Lähtöasento
Seiso mukavasti jalat vierekkäin radan keskellä. Kanna palloa vapaalla kädellä pallon alapuolelta. Pidä pallo heittokätesi kämmenellä pitäen pallosta rennosti kiinni ranne suorana. Aseta pallo olkapään kohdalle, jolloin vartalosi ei ole heilurin tiellä.

Ensimmäinen askel
Ensimmäinen askel otetaan vasemmalla jalalla. Askel on lyhyt ja astutaan hitaasti. Kanna palloa vapaalla kädellä ensimmäisen askeleen aikana, siten että pallo pysyy lähtöasennossa asettamassasi paikassa.

Alkutyöntö
Alkutyöntö tapahtuu myös vapaalla kädellä. Pallo laitetaan liikkeelle heti, kun ensimmäinen askel osuu lattiaan. Pallon liikkeelle laiton jälkeen vapaa käsi viedään sivulle tasapainottamaan suoritusta. Suuntaa pallo suoraan heilurilinjalle.

Toinen askel
Toinen askel otetaan oikealla jalalla. Askel on lyhyt ja astutaan hitaasti. Pallo on toisen askeleen jälkeen tulossa heilurissa edestä alaspäin kohti vartalolinjaa.

Kolmas askel
Kolmas askel otetaan vasemmalla jalalla. Askel on jo pitempi ja nopeampi. Pallo on kolmannen askeleen jälkeen heilurissa nousemassa kohti lakipistettä.

Neljäs askel
Neljäs askel otetaan oikealla jalalla. Askel on melko lyhyt ja nopea. Pallo on neljännen askeleen jälkeen takana heilurin lakipisteessä.

Viides askel ja loppuasento
Viides askel otetaan vasemmalla jalalla. Askel on pitkä liukuaskel. Pallo tulee viidennen askeleen aikana heilurin lakipisteestä irrotuskohtaan vasemman jalan nilkan viereen. Loppuasennossa vasen polvi koukistuu, lantio työntyy eteenpäin ja vasen käsi on tasapainoisessa asennossa sivulla.

Irrotus
Irrotuksessa pallo on kämmenen päällä, ranne on suorassa ja pallo työnnetään kämmenellä eteenpäin. Peukalo osoittaa vasemmalle kello 10?–?11 suuntaan. Pallo irrotetaan eteen ja alas.

Saatto
Irrotuksen jälkeen heittokäsi jatkaa matkaa pallon perään jääden rennosti heilumaan.


Lähtöpaikan etäisyyden valinta
Aseta kantapääsi keilaradan ja vauhdinottoradan erottavalle rajarikkoviivalle selkä keiloihin päin. Kävele viisi ja puoli normaalia kävelyaskelta ja käänny ympäri. Siinä on lähtöpaikkasi. Kokeile kävellä viisi kävelyaskelta kohti keiloja. Jos rajarikkoviivaan jää vielä tarpeeksi ”liukumavaraa”, on lähtöpaikkasi sopiva. 



Tähtäys
Kaadon saamiseksi pallo yritetään heittää ”taskuun”, joka on oikeakätisellä keilaajalla 1 ja 3 keilan välissä. Itse kaadossa pallo osuu patterissa vain neljään keilaan. Muut keilat kaatuvat toisten kaatamina. Ilman kierrettä keilattaessa sijoitutaan vauhdinottoradalla hieman keskikohdan oikealle puolelle. Pallo tähdätään vierimään radan kolmannen ja keskimmäisen tähtäysmerkin välistä.